Sveriges sista blogg

Av mig, om mig, för mig... eller låter det för självupptaget?

The sign of a true gentleman

Publicerad 2014-03-03 17:00:00 i Allmänt

Ibland går det sådär med översättningarna. Även om man tänker att det är ett v och inte ett u så gör avsaknaden av avstavning att jag tycker det låter som att det är en ismaskin med självbetjäning.
Ibland blir det inte ens så tydligt som ovan. Den här skylten sitter på vägen upp på en av de branta stigarna på väg upp till en av bergstopparna som sticker upp på många ställen i Guilin. Jag kan ju utläsa att de försöker varna mig för något farligt, vilket gör det faktum att jag inte förstår alls vad det är desto läskigare. Och vem sjutton är den där Stan? Hur ska jag kunna trohibita honom om jag inte kan lista ut vem det är?
Ibland blir det dock helt underbart. Det hjälper att, förutom monumentbygge, så är Kinas kanske främsta paradgren att döpa saker. Smaka på den här utställningen på nationalmuséet i Beijing.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stefan

Om du läser min blogg så är chansen rätt stor att du redan känner mig. Uppdateras sporadiskt, ofta intensivt en kort period följt av en längre tids overksamhet.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela