Sveriges sista blogg

Av mig, om mig, för mig... eller låter det för självupptaget?

Lite text, sedan en bild på lite text, följt av mer text och ytterligare en bild på text. Avslutas med text.

Publicerad 2014-04-15 20:12:10 i Allmänt

Imorse läste jag i DN en tillbakablickande artikel om DN:s egna rapportering kring mordet på Abraham Lincoln.
Det fanns ett stycke där beskrivningen av förövaren, John Wilkes Booth, återgavs i ett citat.
 Stannade ni upp vid samma ställe som jag?
 
Vad i hela Höllviken ska det betyda?
Är det bara jag som inte är bekant med den här användningen av de orden eller försöker DN påskina att Booth i amerikat var känd som en i spektakulärt skicklig avträdesbrukare? Eller att han bara var mycket punktlig med sina besök? Städade han som ingen annan? Kan han ha haft en oslagbar hygien?
 
Den fortsatta artikeln innehåller ingen kommentar om denna, för mig bisarra, beskrivning. Jag är i alla fall nyfiken på vad som menas...

Kommentarer

Postat av: Malin

Publicerad 2014-04-16 01:56:08

En toalett betyder kläder eller outfit i äldre texter. Men jag trodde det bara användes i sammanhang när man pratade om kvinnokläder så som "Matilda hade köpt en ny toalett kvällen till ära". Att göra sin toalett betyder att göra sig färdig (klä sig, sminka sig, fixa håret tex) :)

Svar: Aha, så det var mer att han hade varit på "Hollywoods best dressed"-listan om den hade funnits då?
Stefan

Postat av: Malin

Publicerad 2014-04-17 10:19:23

Precis! Men var tvungen att kolla upp betydelsen i efterhand och förklaringen är att benämningen är i första hand avsedd för kvinnokläder så han kanske var utomordentligt duktig på att bära upp en klänning? Modernt!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stefan

Om du läser min blogg så är chansen rätt stor att du redan känner mig. Uppdateras sporadiskt, ofta intensivt en kort period följt av en längre tids overksamhet.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela